torsdag 17 november 2011

v.46- Döende

Projektplan

Version: 1.0

Syfte: Att lyfta fram människan bakom begreppen transvestit och transsexuell samt redogöra för alla aspekter som berör och begränsar individerna.   

Frågeställningar samt Avgränsningar

-          Att ta redo på hur transvestiter upplever samhällets normer och krav, hur det hanteras i det vardagliga livet och vilka oskrivna regler och begränsningar de tvingas leva till. Från både könsöverskridarens perspektiv och samhällets.

-          Undersöka de två världarna mellan att gå ut som transvestit och sitt biologiska jag. Hur skiljer sig känslorna? Hur starka är behoven? Varför väljer vissa att operera sig till det andra könet? Vad skiljer sig mellan transvestiter och transsexuella?

-          Hur ”transa-vänligt” är Göteborg? Vad för typ av organisationer, uteställen och stöd finns det? Vad skiljer stadsdelarna varandra? Finns det något man undviker? Vad?

-          Vad för biologisk bakgrundskoppling finns det hos könsöverskridare? Varför har man behovet av att vara transvestit/transsexuell? Vilken tidsperiod upplever dem jobbigast? När har man känslan av att befinna sig i fel kropp?


-          Slutligen även undersöka samhällets fördomar och (o)kunskap om denna grupp människor och koppla till diskrimineringslagarna samt HBT-lagen. Är det lagligt att diskriminera en könsöverskridare? På vilket sätt skiljer sig könsöverskridarens position i samhället gentemot homosexuella/bisexuella?


Grundsten inom avgränsning:  Ha transvestiter i centrum men transsexuella något att jämföra och paralleller hela tiden då det är steget längre.  

Metod

Försöka hitta förklarningar till dem olika begreppen via böcker. Resterande forskning ska byggas på intervjuer, då man kommer närmast och säkraste källan till känslor. Enkäter ska delas ut för att få reda på vad samhället, Samskolan år 3 tycker, men samt ha korta intervjuer med personal från krögarbranschen och andra ställen där könsöverskridaren kan tänkas söka till. Tanken är även att samla fakta via olika dokumentärer och kontakta olika organisationer och sammanställa dessa. Tidsperiod jag ska fokusera på är nu, men kommer även beröra och jämföra tidigare år hur man sett på transvestiter, samt även försöka förutspå en framtidsutveckling i min diskussion.

Material
Dokumentärer, tidningsartiklar, böcker, intervjuer, enkäter.




Källor
(de hittils)






Tidsplanering
v.46 Inlämning av projektplan.
v.47- 50. Söka basfakta och reda ut olika begrepp. Leta upp alla pålitliga källor man ska använda sig utav och sammanställa dessa.
v.50-52. Ta kontakt med organisationer och könsöverskridare.
v.2-5 Intervjuer
v.6-10 Sammanställa arbetet.
v.10-13 Renskrivning utav arbetet som tidigare skrivits. Inlämning sker fredag v.13
v.14-15 Arbeta med den muntliga presentationen.
v.16-18 Arbeta med den skriftliga utvärderingen.


Presentation.

Muntlig inför klassen med powerpoint.


Där var min PA plan. Vid denna tidpunkt på dygnet (23.08) vet jag varken ut eller in så jag tänkte sova nu och det får bli som det blir helt enkelt.

Peace out. (Cool avslutning)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar